Historia moskiewskiego metra

Moskiewskie metro jest jedynym w swoim rodzaju zabytkiem architektury socrealistycznej. Podczas, gdy na całym świecie stawia się na funkcjonalność, często minimalizując dekoracje, władze rosyjskiej stolicy postanowiły stworzyć podziemne pałace. Projekt uruchomienia metra swoją historią sięga jeszcze do czasów carskich. Jednak dopiero władze komunistyczne doprowadziły do prawdziwego rozkwitu tego środka transportu.

Moskiewskie metro przed II wojną światową

Wielki projekt urbanistyczny, zakładający budowę metra, rozpoczął się jeszcze podczas panowania cara. Trudne czasy odłożyły jednak nieco perspektywę wybudowania kompleksowego systemu połączeń.

Pierwsza linia łącząca Sokolniki (znajdujące się we wschodniej części miasta) z sercem Moskwy, powstała w 1923 roku. Już w roku 1938 udało się przeprowadzić metro przez rzekę przy pomocy żelaznego mostu Smoleńskiego. Następnie do września 1938 roku wybudowano jeszcze dwie linie. Powstałe w tym okresie stacje Teatralnaya oraz Mayakovskaya zaprojektowane zostały w popularnym ówcześnie stylu art deco.

Schrony pod miastem

Podczas II wojny światowej rozwój metra w Moskwie został poważnie zahamowany. W tym czasie otwarto jedynie siedem nowych stacji. Podczas oblężenia miasta oraz mroźnej zimy roku 1941, do podziemi stacji Mayakovskaya przeniesiono biura rady ministrów. Z całości systemu podziemnych tuneli korzystano, jak ze schronu przeciwlotniczego. Stacja Chistye Prudy stała się natomiast siedzibą sztabu lotnictwa ZSRR.

Po zakończeniu działań wojennych postanowiono nadrobić czas zastoju, spowodowanego mobilizacją na potrzeby walk. Rozbudowa systemu metra weszła w kolejną fazę dynamicznego rozwoju. Stalin planował wybudowanie bogato zdobionych stacji, stanowiących pałace dla ludu pracującego. To właśnie dlatego moskiewskie metro jest jedynym tego rodzaju obiektem na świecie, gdzie oświetlenie zapewniają kryształowe żyrandole.

Wizja Nikity Chruszczowa

W latach 50 drastycznie zubożono dekorację powstających ówcześnie stacji. Decydujący wpływ na takie działanie miały osobiste preferencje Nikity Chruszczowa, który forsował bardziej ascetyczny styl. Podczas trwania zimnej wojny wiele stacji przebudowano, aby przystosować je na potrzeby systemu bunkrów nuklearnych. Warto wspomnieć, że moskiewskie metro jest największym schronem przeciwatomowym na świecie.

Perspektywy rozwoju

Obecnie linie moskiewskiego metra zapewniają doskonałe połączenia w ramach ścisłego centrum miasta oraz bliższych przedmieść. W przyszłości planowane jest wybudowanie połączeń z najdalszymi częściami Moskwy. Projekty te zakładają również włączenie do systemu linii docierającej do portu lotniczego Wnukowo. Od 1960 roku nieustannie w fazie planowania pozostaje wybudowanie kolejnej linii przesiadkowej w formie pierścienia, łączącego wszystkie pozostałe linie metra.

Dodaj komentarz