Podwodny tunel Fehmarnbelt połączy Niemcy z Danią
Podwodny tunel Fehmarnbelt to najnowsza nadbałtycka inwestycja. Pomysł budowy najdłuższego na świecie podwodnego tunelu osadzonego na dnie Bałtyku wyszedł ze strony Niemiec i Danii. I to właśnie te kraje zostaną połączone dzięki realizowanemu już projektowi. Stanie się to przypuszczalnie w 2029 roku.
Tunel Fehmarnbelt to największa inwestycja infrastrukturalna w Europie.
Tunel Fehmarnbelt liczy 18 km długości, stając się jedną z największych inwestycji infrastrukturalnych w Europie. Szacowany koszt przedsięwzięcia opiewa na sumę 7 mld euro (ok. 32 mld zł). A jeśli już mowa o tunelach, to dla przykładu, koszt 50-kilometrowego tunelu pod kanałem La Manche wyniósł 12 mld funtów (ok. 13 mld euro, czyli 60 mld zł). Z tym, że tunel łączący Francję i Anglię jest znacznie dłuższy i został wykonany przy użyciu maszyny wiertniczej. Z kolei ten o którym mowa. zostanie wykonany z zatopionych na dnie morza prefabrykowanych elementów. Toteż uzyska miano najdłuższej konstrukcji tego typu na świecie.
Celem projektu jest połączenie niemieckiej wyspy Fehmarn z duńską wyspą Lolland. Będzie to alternatywa dla połączeń promowych, które co roku przewożą miliony pasażerów. Tym bardziej, że przeprawa promem trwa 45 minut, a dzięki tunelowi podróż zajmie 7 minut pociągiem lub 10 samochodem.
Tunel Fehmarnbelt Fixed Link ( bo taka jest jego oficjalna nazwa) będzie najdłuższym tunelem drogowo-kolejowym na świecie z dwoma dwupasmowymi jezdniami i dwoma torami kolejowymi.
Każdy blok będzie miał 217 metrów długości, 42 metry szerokości i 9 metrów wysokości, a jego waga osiągnie 73 tys. ton. Segmenty zostaną przetransportowane na miejsce za pomocą barek i umieszczone 40 metrów poniżej poziomu morza.
Poza niewątpliwym ułatwieniem dla ruchu pasażerskiego, ta ambitna koncepcja przyniesie też wymierne korzyści dla ruchu towarowego. Dzięki czemu dystans między Półwyspem Skandynawskim a Niemcami skróci się o 160 km.
Mało kto wie, że pierwsze rozmowy odnośnie projektu sięgają roku 2008 roku, kiedy Niemcy i Dania podpisały umowę o budowie tunelu. Jednak dopiero po upływie przeszło 10 lat, kraje te wprowadziły odpowiednie przepisy i przeprowadziły badania geologiczne i środowiskowe.