COVID-19. Nowe procedury na lotniskach.

Odkąd świat został objęty działaniem śmiercionośnego koronawirusa, Główny Inspektor Sanitarny wydał nowe procedury obowiązujące na lotniskach jak i na pokładach samolotów. Nie ulega wątpliwości, że są one dość restrykcyjne, a samych pasażerów czeka nie lada zaskoczenie. Należy jednak pamiętać, że nowo wprowadzone obostrzenia mają na celu zahamowanie i w konsekwencji pokonanie epidemii. Zatem o czym powinniście pamiętać jako podróżni? Na co szczególnie powinniście zwracać uwagę? Czego możecie się spodziewać na lotniskach? Poniżej rozwiewamy wątpliwości…

Aktualne procedury lotniskowe.

Być może nie wiecie, ale z chwilą gdy zaczęto odnotowywać pierwsze przypadki zachorowań na COVID-19, służby lotniskowe były zmuszone wprowadzić szereg zabiegów, by zminimalizować rozprzestrzenianie się wirusa. Oto najważniejsze z nich:

Pomiar temperatury ciała.

Wszyscy pasażerowie podczas odprawy, podlegają obowiązkowemu, dwukrotnemu pomiarowi temperatury ciała. Pierwszego pomiaru dokonuje obsługa lotniskowa lub personel pokładowy przed wejściem do samolotu. Drugi pomiar temperatury odbywa się podczas lotu i dokonuje go załoga pokładowa, wynik zapisywany jest na Kartach Lokalizacji Pasażera. Pomiary wykonywane są metodą bezdotykową.

Maseczki na pokładzie samolotu.

Zgodnie z rekomendacją służb sanitarnych, na wyposażeniu samolotów muszą znajdować się maseczki ochronne, które osłaniają usta i nos oraz rękawiczki jednorazowe. Powinny one być dostępne zarówno dla pasażerów, jak i dla załogi

Dezynfekcja samolotu.

W rozporządzeniu wystosowanym przez Inspektorat, obowiązkowa dezynfekcja samolotu powinna być dokonana w przypadku, gdy na pokładzie przebywała osoba z podejrzeniem zachorowania. Wszystko musi być przeprowadzone zgodnie z procedurami agentów obsługi naziemnej.

Ponadto linie lotnicze przystąpiły do stosowania norm, które obejmują m.in. gruntowne wytarcie wszystkich powierzchni w kabinie samolotu, stosowanie wysokiej jakości środków czystości chroniących przed wirusami i innymi drobnoustrojami. Oczywiście nadal przestrzegają narzuconych im dotychczasowych strategii, takich jak: zmiana pokrowców na zagłówkach,  wymiana materiałów do czytania czy odkurzanie.

Pasażer z podejrzeniem zachorowania na pokładzie.

W sytuacji, gdy jest podejrzenie, że dany pasażer może być zakażony wirusem, powinien on otrzymać maseczkę, która będzie zmieniana minimum raz na dwie godziny w tracie lotu.

Takiego pasażera należy w miarę możliwości odizolować od reszty podróżnych. Mowa tu o zachowaniu dystansu w granicach 2 metrów. Co ważne…Miejsce dotychczas przez niego zajmowane powinno pozostać puste. Taka osoba powinna korzystać z wydzielonej toalety, która będzie na bieżąco dezynfekowana.

Z kolei załoga pokładowa jest zobowiązana zawiadomić kontrolera ruchu lotniczego oraz centrum operacyjne linii lotniczej o zaistniałym incydencie.

Zasady po wylądowaniu.

Przy założeniu, że liczba pasażerów podlegających obowiązkowemu badaniu temperatury przekracza połowę podróżnych przylatujących na przestrzeni doby do danego portu lotniczego, należy rozważyć przeprowadzanie takich badań przy użyciu kamer termowizyjnych.

Gdy na lotnisku wylądował samolot z pasażerem u którego padło podejrzenie zachorowania, powinien on trafić do najbliższego oddziału zakaźnego.

A dla koneserów nowych technologii dla branży lotniczej mamy niebywałe wieści od linii lotniczej Etihad Airways. O jakich postępach mowa? Czytajcie poniżej…

Innowacyjne technologie wprowadzane przez Etihad Airways.

Już pod koniec kwietnia, linia lotnicza Etihad jako pierwsza, zacznie testować innowacyjne technologie w postaci samoobsługowych kiosków na lotnisku w Abu Zabi. Co to oznacza dla nas, jako pasażerów? Przede wszystkim mają one pomóc wyłapywać potencjalnie zakażonych pasażerów, ale także stwierdzać inne choroby. Ich zadaniem będzie sprawdzanie temperatury ciała, tętna i poziomu oddechu pasażerów. Jest to pewna niedogodność, ale poprzez takie inicjatywy, każdy z pasażerów będzie miał zdecydowanie mniej obaw związanych z podróżą samolotem.

Na przestrzeni czasu nasze podróże diametralnie się zmieniły. A patrząc na sytuację panującą obecnie na świecie możemy być pewni, że czeka nas kolejny przełom w podróżach. Można pokusić się o stwierdzenie, że wejdziemy w nowy wymiar przemieszczania się drogą powietrzną. Już teraz na niektórych azjatyckich lotniskach, ustawione są automatyczne bramki, które dokonują pomiarów temperatury wśród pasażerów. Jednak linia Etihad planuje pójść dalej w swych ambitnych zamierzeniach! Wprowadzane przez linie samoobsługowe kioski, będące w fazie testów są oparte na technologii biometrycznej. Sama metoda jest w swej strukturze mało skomplikowana. Gdy maszyna wykryje potencjalne objawy choroby, wezwany zostanie personel mający odpowiednie przeszkolenie medyczne. Po wykryciu symptomów, tylko obecny na lotnisku lekarz będzie mógł zatwierdzić przejście pasażera przez bramki bezpieczeństwa i dokonanie przez niego odprawy.

Twórcą urządzenia jest firma Elenium Automation (wiodący dostawca rozwiązań z zakresu automatyki). Posiada ono wbudowane, trójwymiarowe czujniki i nowoczesne skanery. Maszyna będzie bezdotykowa i ma się opierać na sterowaniu głosem.

Przewoźnik znad Zatoki Perskiej będzie prekursorem tej nowoczesnej technologii. Zespół Bluesky Travel trzyma kciuki za to ambitne przedsięwzięcie!

 

Dodaj komentarz