Najstarsza kolumbijska linia lotnicza – bankrutem.
W niedzielę kolumbijska linia lotnicza – Avianca, czyli trzeci największy przewoźnik Ameryki Południowej, ogłosiła bankructwo. Przyczyna na ogół jest taka sama – zadłużenie. Tutaj dochodzi jednak jeszcze jeden ważny czynnik. A w zasadzie dwa. Odmowa pomocy finansowej ze strony kolumbijskiego rządu oraz utrzymująca się pandemia wywołana przez COVID-19.
Najstarsza i największa linia lotnicza Ameryki Południowej w dobie upadku.
Ciężko w to uwierzyć, ale kryzys, który dopadł tę kolumbijską linię to jeden z największych lotniczych bankructw ostatnich lat. Przedstawiciele natomiast zapewniają, że będą walczyć o wyjście z wszczętej procedury bankructwa. Zgodnie ze statystykami, Avianca przewozi rocznie ponad 30 mln pasażerów i zalicza się do jednej z trzech największych linii lotniczych w Ameryce Południowej. Dwa pozostałe miejsca należą bowiem do chilijskiego LATAM i brazylijskiej linii Gol.
To największy kryzys w naszej 100-letniej historii – mówi Anko van der Werff, prezes linii Avianca.
Kolumbijski przewoźnik zaraz po holenderskim KLM-em może poszczycić się mianem najstarszej linii lotniczej na świecie! Avianca została założona 5 grudnia 1919 roku, Jest też członkiem sojuszu Star Alliance.
Przewoźnik już wcześniej zmagał się z poważnymi problemami finansowymi, które aktualny kryzys tylko pogłębił.Z końcem 2019 roku linia miała 4,9 mld USD długo i krótkoterminowego zadłużenia.W minionym roku przewoźnik zanotował z kolei stratę netto w wysokości 894 mln USD, gdzie rok 2018 obfitował w zyski rzędu 1,1 mln USD.
Linia lotnicza planuje też pod nadzorem sądowym przejść transformację i… wznowić loty. Przewoźnik nie podał szczegółów, ale poinformował, że po zniesieniu obostrzeń zamierza kontynuować część połączeń do Ameryki Południowej, Północnej, a także do Europy.
Nie pozostawia złudzeń, że sytuacja przewoźnika jest bardzo niesprzyjająca i trudno będzie uratować tę linię. Być może jedynym ratunkiem w tej sytuacji będzie pomoc publiczna. Rozmowy na tym tle cały czas się toczą. Na wsparcie kolumbijskiego rządu Avianca nie może już liczyć.