Tanie latanie tylko na pokładzie niskobudżetowych samolotów? Nie zawsze…

Tanie linie lotnicze (tzw. low cost carriers) przyciągają nas często niewiarygodnie niskimi cenami. Oczywiście wszyscy wiedzą, że wiąże się to z podróżowaniem z i do mniej popularnych lotnisk w pobliżu dużych metropolii. Brzmi niegroźnie „mniej popularnych lotnisk”, „w pobliżu”…

Ostatnio sprawdziłem ile kosztuje ta mniejsza popularność, w pobliżu i low costem 😉 w zestawieniu z typową ofertą linii regularnych. Porównanie robiłem 20 sierpnia 2012 r.


Interesowała mnie prosta i trywialna sprawa: tydzień w Paryżu z przelotem z Warszawy.
Tu oczywiście nieco popłynąłem. Zaplanowałem już sobie w jakich miejscach spędzę czas w Paryżu (co wyjazd odkrywam tam coś nowego 😉 ) i wybrałem niezbyt drogi hotel. Przez chwilę poczułem się jakbym już tam był. Został już tylko ostatni element – przelocik. Bagatela…

Pod uwagę brałem dwie daty – pierwszą – za ok. trzy tygodnie (12-19.09.2012), zakładając wylot i przylot w środku tygodnia oraz drugą, z wylotem za niecałe 2 miesiące (5-10.10.2012) w czasie weekendu. Założyłem także, że w jednym i drugim przypadku wylot ma się odbyć z Warszawy i chcę lecieć tylko bezpośrednio. Chciałem także rozważyć takie rzeczy jak opłatę za bagaż, koszt dojazdu na lotnisko i czas, jaki będę musiał na to poświęcić.

Tanie linie lotnicze do Paryża

W wybranych datach, jedynymi tanimi liniami lotniczymi do Paryża, z usług których mogę skorzystać, są linie Wizz Air. Na minimum 2 miesiące przed wylotem, węgierski przewoźnik oferuje przeloty jako jedyny. Loty konkurującego z nim na tej trasie Ryanaira są bowiem w tym czasie niedostępne.

Tanie linie lotnicze rządzą się swoimi prawami i (tak jak wcześniej pisałem) nie latają na główne porty lotnicze w mieście, tylko na mniejsze lotniska, oddalone od kilkunastu do kilkudziesięciu kilometrów od centrum. W przypadku mojej trasy jest to nowo otwarte lotnisko w Modlinie oraz podparyskie Beauvais, a w wybranych datach lot odbywa się tylko raz w ciągu dnia.

Cena podstawowa biletu taniego przewoźnika obejmuje tylko sam przelot, a żeby zabrać na pokład większą walizkę trzeba dodatkowo zapłacić. Słono, dodajmy. Co więcej, jeśli lecimy w sezonie (od czerwca do końca września) za bagaż nadawany zapłacimy więcej, niż poza sezonem – będzie to ważna informacja w przypadku dwóch wybranych dat. Bezpłatnie na pokład można zabrać bagaż o maksymalnych wymiarach 55 x 40 x 20 cm i wadze, która nie przekracza 10kg. Trzeba także pamiętać, że w bagażu podręcznym nie mogą się znaleźć płyny (dozwolone są jedynie płyny pakowane w pojemniki nie większe niż 100ml o łącznej ilości do 1l umieszczone w osobnym plastikowym woreczku) oraz wszelkie niebezpieczne przedmioty. Zaliczają się do nich m.in. rzutki, kije bilardowe, nożyczki z ostrzem powyżej 6cm, aerozole, scyzoryki czy kije do nordic walkingu.

Obraz Jaroslaw Wojcik Pixabay

Koszt przelotu do Paryża tanimi liniami lotniczymi

Pierwsza data (12-19.09.2012)
Podstawowa cena Wizz Air na trasie Modlin – Beauvais wynosi 358 PLN. Po dodaniu opłaty za bagaż, która wynosi 226 PLN oraz opłaty transakcyjnej linii lotniczej (132 PLN) cena przelotu wzrasta do 656 PLN.

Druga data (5-10.10.2012)
Podstawowa cena za bilet na tej samej trasie wynosi 258 PLN. Ponieważ jest już wtedy poza sezonem, za bagaż nadany do luku zapłacę mniej, bo 180 PLN. Do tego opłata transakcyjna linii lotniczej (72) i cena końcowa przelotu wynosi 510 PLN.

Koszty dojazdu na lotniska (i z lotniska)

Sam przelot to tylko część całkowitego kosztu podróży. Trzeba także dodać cenę przejazdu, bo w przypadku oddalonych od centrum Modlina i Beauvais ma to ogromne znaczenie.

Zakładając przejazd pociągiem i autobusem (to najtańsza możliwość) z dworca Warszawa Centralna do portu lotniczego w Modlinie i z powrotem zapłacimy 32 PLN. (Obecnie trasę pokonamy w około 1,5 godziny, w związku z remontem trakcji kolejowej na tym odcinku.) Z kolei podróż z podparyskiego Beauvais do centrum miasta w dwie strony autobusem (ok. 1 godziny 15 min w jedną stronę) to wydatek rzędu – bagatela – 30 euro (ok. 125,5 PLN). Ile więc wyniesie całkowity koszt podróży (przelot i dojazd) w przypadku pierwszej daty? 813,5 PLN!!! W przypadku drugiego lotu kwota znacznie spada – 667,5 PLN. Przypatrzmy się zatem, jak wygląda oferta przewoźnika tradycyjnego.

Samolot Air France / fot. http://www.flickr.com/photos/husseinabdallah/5060761583/

Koszt przelotu do Paryża regularnymi liniami lotniczymi

W obu wybranych datach na trasie Warszawa – Paryż – Warszawa bezkonkurencyjne okazuje się francuskie Air France. Wylot następuje z warszawskiego portu lotniczego im. Fryderyka Chopina (Okęcie), a swoje pierwsze kroki na francuskiej ziemi Kowalski stawia na lotnisku Charles de Gaulle w Paryżu. Loty odbywają się kilka razy dziennie, a cena jest jednakowa we wrześniu i październiku. Do podstawowego kosztu lotu (nieco wyższego niż w przypadku lowcostowego Wizzaira) oprócz opłaty transakcyjnej nic już nie dodajemy, a w cenę jest wliczony także posiłek i napoje na pokładzie. Za bagaż do 23 kg nie trzeba nic dopłacać.

Obraz skeeze Pixabay

Cena podstawowa za przelot pomiędzy 12 a 19 września na analizowanej trasie wynosi 624,92 PLN, a pomiędzy 5 a 10 października 467,42. Podróż autobusem komunikacji miejskiej pomiędzy Warszawą Centralną a Okęciem będzie kosztowała 7,20 PLN w dwie strony. Przejazd zajmuje około 25 minut. Z kolei z lotniska do centrum Paryża najlepiej dostać się pociągiem. Cena w dwie strony wynosi 15,4 euro (ok. 76 PLN), a czas przejazdu jest taki sam, jak w przypadku Warszawy. Daje to łączny koszt podróży 715,32 PLN w przypadku pierwszego z połączeń i 557,82 w przypadku drugiego.

Podsumowanie

O dziwo w tych dwóch terminach, cena jest sporo niższa, kiedy wybierzemy regularne linie lotnicze, nie decydując się na tanie linie lotnicze do Paryża. W przypadku tych pierwszych zapłacimy odpowiednio 715,32 PLN (za lot we Wrześniu) i 557,82 (w przypadku połączenia w październiku), kiedy wliczymy koszt przejazdu z lotniska do centrum miasta. Decydując się na ofertę Wizz Aira, w przypadku pierwszego z połączeń będziemy musieli zapłacić 813,5 PLN lub 667,5 w przypadku drugiego.

Pod względem czasu spędzonego w podróży bardziej korzystna jest oferta narodowego przewoźnika Francji. Dojazd z centrum Warszawy oraz Paryża na lotnisko, które obsługuje Air France nie zajmuje więcej niż 25 minut w jedną stronę. Jeśli porównamy to z dojazdem na lotniska tanich linii lotniczych (1,5 godziny pociągiem w Warszawie i 75 minut autobusem w Paryżu) wyraźnie widać jak bardzo wydłuży się podróż. Dodajmy do tego, że zmęczony podróżą i oczekiwaniem na odlot, za puszkę coli lub kanapkę na pokładzie linii Wizz Air będę musiał słono zapłacić, a w Air France dostanę wszystko za darmo.

Niezależnie od terminu wylotu bardziej korzystny jest lot Air France. Nie dość, że stracę na całą podróż o wiele mniej czasu i pieniędzy, to wsiądę do samolotu spokojnie i bez walki o miejsce, a na pokładzie wypiję gorącą herbatę lub zimny napój i zjem mały posiłek. Czekając zaś na podróż spędzę czas na dużym, międzynarodowym lotnisku z licznymi sklepami, kawiarniami i restauracjami.

Przydatne linki

Porównywarka cen biletów
Zestawienie najtańszych lotów do Paryża we wrześniu (do ceny biletu w przypadku przewoźników tzw. „low cost” trzeba wliczyć koszt przewozu bagażu)
Zestawienie najtańszych lotów do Paryża w październiku (do ceny biletu w przypadku przewoźników tzw. „low cost” trzeba wliczyć koszt przewozu bagażu)

Dodaj komentarz