Hiszpania – bilety lotnicze w ramach abonamentu
Całkiem możliwe, że hiszpańska firma technologiczna Caravelo może stać się prekursorem w zakresie sprzedaży biletów lotniczych. Bilety lotnicze miałyby być w ramach abonamentu – takie przynajmniej jest jej główne założenie. Ten innowacyjny system opierałby się na subskrypcji. O co dokładnie chodzi? Klienci, decydując się na zakup miesięcznego abonamentu, zyskaliby tańsze bilety lotnicze, a linie lotnicze regularny zysk, co przyczyniłoby się do zachowania płynności finansowej.
Bilety lotnicze w ramach abonamentu mogą ożywić turystykę.
Jak podaje dziennik „El Economista”, negocjacje z liniami lotniczymi w kwestii wdrożenia strategii trwają od wielu miesięcy. Mowa tu głównie o przewoźnikach działających na terenie Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Europy Wschodniej. Utrzymujący się stan pandemii, tylko przyspieszył rozmowy. Dzięki czemu, firmie udało się podpisać pierwszą umowę. Przedstawiciel Caravelo nie chciał jednak ujawnić o jaką hiszpańską linię lotniczą chodzi.
Wiadomo natomiast, że pierwsze prace nad przystosowaniem strony internetowej przewoźnika do nowego systemu zostały poczynione już we wrześniu. Tajemnicza linia lotnicza wiąże z tym innowacyjnym rozwiązaniem wielkie nadzieje. Być może w ten sposób uda się pobudzić apetyt klientów na podniebne podróże.
W pandemii, linie lotnicze notują ogromny spadek liczby pasażerów. Widzimy, że są zainteresowane naszą propozycją – mówi współzałożyciel i prezes Caravelo José Luis Vilar. Szukają sposobu na dotarcie do klientów w nowy sposób. Teraz sprzedają bilety na ostatnią chwilę lub na wylot za sześć miesięcy. To nie pozwala planować i nie gwarantuje płynności finansowej.
Jak działa system subskrypcji biletów lotniczych?
System subskrypcji biletów lotniczych polega na uiszczaniu przez klienta comiesięcznej, bliżej nieokreślonej kwoty. Wpłacone środki uprawniają tym samym do puli biletów w specjalnej lub w stałej cenie. Podobna inicjatywa zyskała już aprobatę w krajach Ameryki Południowej i w Azji. W zamyśle pomysłodawcy, jest również stworzenie bazy danych klientów, którym będzie można sprzedać usługi dodatkowe i tym samym podnieść średnią cenę biletu. Takim przykładem jest chociażby Air Asia. Malezyjskie tanie linie, umożliwiają klientom kupno dowolnej liczby biletów przy rocznym abonamencie w wysokości około 180 euro. Z kolei w Meksyku, linie Volaris, nawet w tych niesprzyjających czasach pandemii, pozyskały 30 tysięcy nowych subskrybentów. Mało tego! W czasie największego lockdownu w Ameryce Południowej udało się też wystartować z takim modelem sprzedaży w Kolumbii z linią Viva Air. Aktualnie hiszpańskie Caravelo oczekuje jeszcze na decyzje ze strony Avianca oraz VivaAerobus.
Wspomniany hiszpański przewoźnik, chce wprowadzić system, dzięki któremu klient będzie mógł kupić jeden bilet w miesiącu po stałej, obniżonej cenie na dowolny kierunek, w dowolnym terminie. Jak mówi prezes, z badań wynika, że klienci są gotowi płacić miesięcznie od 44 do 64 euro za to, by w każdym miesiącu móc kupić bilet w dwie strony.
System umożliwia stosowanie też innych modeli sprzedaży – na przykład kuponów na 10 przejazdów metrem czy innymi środkami komunikacji po obniżonej cenie.