Nowe wytyczne dla podróży lotniczych. Co nas czeka?

Organizacje unijne EASA i ECDC na podstawie wspólnych ustaleń, wprowadziły nowe wytyczne dla podróży lotniczych. Mają one na celu zapewnienie bezpieczeństwa zdrowotnego podróżnych i personelu po wznowieniu przez linie lotnicze regularnych lotów. Na tę okoliczność, przeanalizowano każdy etap podróży pasażerów i określono działania, które należy podjąć. Zmiany dotyczą sześciu segmentów podróży: przed przybyciem na lotnisko, w terminalu odlotów, podczas wejścia na pokład, podczas lotu, w tranzycie i po przybyciu do miejsca docelowego. Chcecie wiedzieć co Was czeka? Czytajcie dalej.

Po przekroczeniu progu terminalu.

Najbardziej rzucająca się w oczy zmiana z perspektywy pasażera to zakaz wstępu dla osób postronnych. Wstęp do terminalu (w obowiązkowych maseczkach zakrywających nos i usta) będą mieć tylko pasażerowie, członkowie załóg linii lotniczych i pracownicy lotniska.

Każdy pasażer będzie poddany obowiązkowemu mierzeniu temperatury po przekroczeniu wejścia do terminalu. Cała procedurę mają ułatwić kamery termowizyjne, w które zaopatrzona jest większość  polskich lotnisk. Więcej na ten temat pisaliśmy w artykule: 10 przypuszczalnych zmian w liniach Wizzair i Ryanair.

Nie ulega wątpliwości, że na każdym z tych etapów, konieczne jest zachowanie dystansu społecznego wynoszącego przynajmniej 1,5 metra. Możliwość zapobiegania w tworzeniu się skupisk będzie dla sklepów, restauracji czy innych punktów usługowych na terenie lotniska czynnikiem decydującym o ich otwarciu, bądź też nie. Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego rekomenduje otwieranie tylko tych, które są w stanie zapewnić odpowiedni dystans między podróżnymi. Dla tego typu obiektów oznacza to znacznie mniejsze przychody i wiele wskazuje na to, że ze względu na zmniejszoną liczbę pasażerów i tak nie wszystkie się otworzą. Zamknięte będą za to z całą pewnością palarnie i wszelkiego rodzaju place zabaw dla dzieci.

Czy maseczki będą konieczne?

Zgodnie z rekomendacjami EASA, powinniśmy nosić je przez cały czas, tj. od momentu wejścia do terminalu, aż do wyjścia na lotnisku docelowym. Z obowiązku zwolnione mają być dzieci do lat 6. Osoby dorosłe będą mogły zdjąć maski podczas kontroli bezpieczeństwa czy kontroli paszportowej. I to w zasadzie na tyle. Maseczki muszą być wymieniane co 4 godziny lub gdy staną się niezdatne do użytku. W gestii pasażera leży bowiem zaopatrzenie się w odpowiednią liczbę maseczek, gdy zajdzie konieczność ich wymiany. Pracownicy lotnisk są zobligowani do noszenia maseczek, rękawic i specjalnych ochronnych kombinezonów. Dopuszczalne są też przyłbice (dla przeprowadzających kontrole bezpieczeństwa).

Stanowiska odprawy i nadanie bagażu.

Sama odprawa też będzie podlegać nowym regulacjom. EASA zaleca liniom i portom lotniczym, aby Ci zachęcali pasażerów do ograniczenia kontaktu z pracownikami lotniska. Pomóc mają w tym chociażby punkty odprawy on-line i stanowiska do automatycznego nadania bagażu. Zwolennicy tradycyjnej odprawy będą musieli komunikować się z pracownikiem linii lotniczej, siedzącym za specjalną plastikową szybą. Tu także musimy pamiętać o zachowaniu dystansu, a jedynym wyjątkiem od tej zasady jest chwila, gdy podajemy dokumenty do kontroli. W tym momencie dochodzimy do następnego elementu odprawy, czyli bagażu. EASA sugeruje zmniejszenie limitów dotyczących bagażu podręcznego. Powód? Ma to przyspieszyć proces wchodzenia na pokład samolotu i zminimalizowanie niepotrzebnych „wędrówek na pokładzie”.

Wejście na pokład samolotu.

Zachowanie dystansu społecznego przy wsiadaniu na pokład samolotu? O ile w poprzednich fazach podróży nie było z tym większego problemu, tak teraz… W przypadku wchodzenia przez rękaw, preferowaną metodą ma być wpuszczanie pasażerów rzędami, licząc od najdalszego rzędu od wyjścia, przy którym znajduje się rękaw. Inna metoda zaproponowana przez EASA to wpuszczanie pasażerów w zgodzie z rzędami, które zajmują, czyli siedzący przy oknie, na środkowych miejscach i na końcu pasażerowie siedzący przy głównej alejce. I tu z całą pewnością utworzy się chaos organizacyjny. Głównie wśród pasażerów podróżujących całymi rodzinami.

Co jednak, gdy zamiast rękawa mamy do dyspozycji zatłoczone autobusy, które podwożą nas pod sam samolot? Tutaj EASA jest bezwzględna. Lotniska powinny zapewnić więcej autobusów, by zasada dystansu społecznego nie została zachwiana.

W trakcie lotu.

Tutaj mamy już do czynienia z szeregiem obostrzeń wprowadzonych przez poszczególne linie lotnicze. Oto one:

  • linie lotnicze oraz pracownicy lotniskowi powinni ściśle współpracować, by pasażerowie po wylądowaniu nie przebywali w samolocie dłużej niż 30 minut;
  • w często poruszanej kwestii środkowego fotela uznano, że  linie lotnicze mają tak rozsadzać pasażerów, by zagwarantować wyznaczony dystans między pasażerami. W praktyce oznacza to więc, że środkowe fotele powinny być przydzielane dopiero w momencie, gdy wyczerpie się pula pozostałych miejsc. Z kolei rodziny oraz osoby mieszkające razem mogą spokojnie być usadzane obok siebie;
  • jeśli linia nie jest w stanie zapewnić odpowiedniej odległości między pasażerami (z powodu zbyt dużego obłożenia miejsc), wyjściem z sytuacji może być obowiązkowe zakładanie maseczki, rękawiczek itp.
  • zakaz sprzedaży artykułów w strefie wolnocłowej;
  • okrojona oferta sprzedaży napojów i jedzenia, posiłki mają być wcześniej zapakowane;
  • płacenie kartą zamiast gotówką – najlepiej bezdotykowo;
  •  przewoźnik powinien mieć na pokładzie własny zapas maseczek, aby w razie czego móc służyć nimi pasażerom (przepis odnosi się w głównej mierze do lotów dalekodystansowych);
  • radykalne ograniczenie wizyt w toalecie (w rekomendacjach EASA czytamy, że mamy siedzieć “tak długo jak to możliwe”);
  • pasażerowie powinni być zapięci przez cały czas trwania lotu (z wyjątkiem wspomnianych wizyt w toalecie).

Po wylądowaniu.

Po wylądowaniu na lotnisku docelowym, każdy pasażer będzie wypełniał kartę lokalizacyjną. Należy w niej podać m.in. pełne imię i nazwisko, numer miejsca, na którym lecieliśmy, a także dane kontaktowe (numer telefonu lub adres mailowy). Następnie niektórzy pasażerowie będą mieli mierzoną temperaturę. W przypadku pasażerów podróżujących z obszaru Unii Europejskiej i EOG rekomendacja EASA brzmi, aby nie przechodzili przez tę procedurę ponownie, ponieważ mierzono im temperaturę przy wejściu.

po wylądowaniu
Photo by chuttersnap on Unsplash

Co gdy dany pasażer ma temperaturę i po szczegółowej analizie lekarza okaże się, że istnieje podejrzenie zakażenia COVID-19? Będzie on podlegał procedurom miejscowej służby zdrowia.

Podczas odbioru bagażu wymagane jest także zapewnienie sobie i innym należytego dystansu. EASA nalega, aby władze portów lotniczych informowały pasażerów, że powinni jak najszybciej opuścić budynek terminalu po otrzymaniu bagażu. Słynne pożegnania przejdą do lamusa. Nie będą one dozwolone na terenie terminalu. Podobnie po przylocie – nikt nie będzie na nas czekał w terminalowym budynku. Osoby niepełnosprawne lub wymagające niezbędnej pomocy, będą stanowiły wyjątek od tej reguły. Tak czy inaczej, strefa “meet and greet” powinna być oddalona od bramki wyjściowej.

Jak się zapatrujecie na nową lotniczą rzeczywistość?

Dodaj komentarz