COVID-19. Ważny komunikat dla podróżnych.

[Aktualizacja 04.12.2020 r.]

Ważny komunikat dla podróżnych. Zgodnie z decyzją polskiego rządu, w nocy z 12 na 13 czerwca Polska przywróciła pełny ruch graniczny na obszarze Unii Europejskiej. Zarówno Polacy, jak i pozostali obywatele UE, mogą teraz swobodnie wjeżdżać i wyjeżdżać z kraju bez konieczności przechodzenia kwarantanny, a kontrole graniczne będą miały charakter losowy. Zatem sytuacja wróci do okresu sprzed epidemii z drobnymi wyjątkami.

[ Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 listopada 2020r.]

Na liście krajów, z których zakazane są loty do Polski, znalazły się następujące państwa:

  1. Bośnia i Hercegowina,
  2. Czarnogóra,
  3. Gruzja,
  4. Jordania,
  5. Kosowo,
  6. Armenia,
  7. Serbia,
  8. Macedonia Północna,
  9. USA ( z wyjątkiem stanu Illinois i Nowy Jork)

Nowy współczynnik przypadków to 440 na 100 000 mieszkańców na przestrzeni 14 dni.

Rozporządzenie będzie obowiązywało w dniach od 25 listopada do 8 grudnia.

Konsulat RP oferuje pomoc polskim obywatelom.

Nie zapominajmy, że o pomoc można się zgłosić do polskiego konsulatu. Bowiem w zakresie jego obowiązków jest m.in. umożliwienie obywatelowi powrót do kraju najtańszym środkiem transportu, wyrobienie dokumentu tymczasowego w przypadku jego zagubienia lub kradzieży itp. Więcej informacji na temat obszaru działania Konsulatu RP, znajdziecie w linku.

Informacje dla podróżnych dotyczące rejsów:

  • międzynarodowe rejsy z wylotem z Polski zostały przywrócone z dniem 13 czerwca
  • loty wewnątrzkrajowe zostały wznowione 1 czerwca

Opcje powrotu do kraju

  • drogą lądową – samochodem, autobusem, busem na wyznaczonych przejściach granicznych.
  • zgodnie z siatką połączeń linii lotniczych ( z wyłączeniem tzw. rejsów specjalnych, oferowanych m.in przez PLL LOT)
  • drogą morską – rejs promem ze Szwecji oferuje m.in. Stena Line. Jak możemy wyczytać na ich stronie, rejsy odbywają się zgodnie z rozkładem.

Czy można ubiegać się o zwrot biletu?

Impreza turystyczna zakupiona w biurze podróży.

„W przypadku każdego wniosku o odstąpienie od umowy biuro podróży musi sprawdzić czy zaszły przesłanki do takiego odstąpienia. Innymi słowy czy w miejscu, do którego konsument planował lecieć, istnieje realne zagrożenie jego zdrowia. Jeżeli tak, biuro ma obowiązek uznać roszczenie podróżnego. W przypadku wątpliwości dotyczących indywidualnych umów z biurami podróży zachęcam do korzystania z darmowej pomocy prawnej świadczonej przez miejskich i powiatowych rzeczników konsumenta” – powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Bilety lotnicze.

„Kwestia zwrotu biletów lotniczych nie jest tak szczegółowo uregulowana jak odstąpienia od wycieczki z biurem podróży. Nie ulega jednak wątpliwości, że linie lotnicze także powinny zachować się odpowiedzialnie i monitorować bieżącą sytuację aby uniknąć zagrożenia dla zdrowia pasażerów” – dodał prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

W celu zaczerpnięcia bardziej precyzyjnych informacji, zapraszamy na oficjalne strony:

Ministerstwa Spraw Zagranicznych

Głównego Inspektora Sanitarnego 

dedykowanego Portalu Unii Europejskiej

IATA

Dziennik Ustaw

Wymagane dokumenty przy wjeździe do poszczególnych państw:

https://www.ryanair.com/ie/en/plan-trip/travel-documentation

Pozostałe informacje odnośnie ograniczeń w podróżowaniu:

 

 

 

 

Dodaj komentarz